Den helt elektriske Fiat 500 opfylder sin bybilsopgave på glimrende vis og er en af de bedste elbiler, du kan købe i dag
Den nye Fiat 500 er en fremragende helt elektrisk bybil, og den bør stå øverst på din liste, hvis du er på markedet for en stilfuld og enormt kompetent lille elbil. 500’eren har bevaret al sin velkendte italienske flair og er nu endnu mere tiltalende med opdateret teknologi om bord sammen med en praktisk rækkevidde i den virkelige verden, der lader de nære rivaler sakke bagud.
Læg dertil regeringens tilskud til plug-in biler, og den nye 500 giver enormt meget værdi for pengene. Den er blandt de bedste små elbiler, der er til salg i øjeblikket, og vi kan varmt anbefale den. For at skabe mere værdi for dig, burde du dertil også investerer i en ladestation til hjemmet. På den måde slipper du for at vente en ladestander bliver fri på farten. Du kan lade din elbil hjemmefra mens du sover
Om den nye Fiat 500
Ved første øjekast kan man måske tro, at der ikke er sket meget med den nye Fiat 500 i forhold til den tidligere model. Tja, det ville du kun have halvt ret i, for selv om den berømte Nuova 500-profil stadig er let genkendelig, er den seneste tredje generation af bilen skiftet til helt elektrisk drivkraft.
Den nye 500 er lidt længere, bredere og højere end den tidligere model, som fortsat sælges som benzin/mildhybridmodel, og den er udviklet på en helt ny platform, så der er ikke gået på kompromis med den værdifulde indvendige plads, hvilket er et problem, der nogle gange kan opstå med modificerede modeller med forbrændingsmotor.
Der er vel kun to rivaler, der er i direkte konkurrence med den helt elektriske 500. Den stilfulde MINI Electric vil friste nogle, mens den retro Honda e virkelig skiller sig ud fra mængden med sin funky styling. Andre muligheder, som køberne kan overveje, er PSA-koncernens Peugeot e-208 og Opel Corsa-e, selv om begge måske mangler den nødvendige appel fra kantstenen til at besegle handlen, mens den ekstra praktiske Renault Zoe stadig er et overbevisende valg – selv efter otte år på markedet.
500’eren får strøm fra enten en 117 hk eller en 94 hk motor, hvor førstnævnte bruger et 42 kWh-batteri, som Fiat kalder “Long Range”, og sidstnævnte en 24 kWh “City Range”-version. Med et påstået maksimum på 118 miles fra en enkelt opladning er City Range-varianten passende navngivet, og du vil sandsynligvis ikke nyde mange længere ture i den billigste 500’er. Men hvis du opgraderer til det større batteri, kan du nyde godt af op til 199 miles (WLTP-klassificeret), før du skal stoppe ved et opladningspunkt.
Fiat tilbyder tre kerneudstyrsniveauer til 500: Action, Icon og La Prima, mens der også fås en rød specialudgave. Action-versionen er udstyret med en motor med 94 hk, mens alle andre versioner er udstyret med en Long Range-motor med 117 hk.
Priserne for 500 starter fra ca. 24.000 £ og stiger til ca. 29.000 £, dog før fradrag af det offentlige tilskud på 1.500 £ til plug-in biler. Der er også Cabriolet-versioner at overveje, selv om disse kræver en merpris på omkring 2.500-3.000 £.