Få børnene til at falde til ro om aftenen

0
112

Sengetiden nærmer sig for børnene, men roen har ikke lagt sig over hjemmet. Børnene er stadig fyldt med energi, og vil ikke sove. Denne situation kan mange forældre nikke genkendende til, men du kan lave om på dette ved at skabe nye gavnelige vaner inden sengetid, som hjælper børnene til at falde til ro.

En god rutine

At få en god rutine handler om at gøre den til en fast del af dagligdagen. En rutine inden sengetid skal være stille og rolig, da børnene ikke skal geares op. Dette har den modsatte effekt end ønsket. Du kan derfor skabe en god aftenrutine sammen med børnene ved bl.a. at børste tænderne, tage tøj på se mere fra joha her og læse en godnathistorie. Børnene falder herved hurtigere til ro, og falder langsomt i søvn.

Børn kan til tider have svært ved at falde i søvn, men mist ikke håbet. Det kan sommetider tage tid at falde i søvn, og du kan eventuelt være ved siden af dit barn, hvis søvnen ikke vil komme af sig selv. Hvis du er ved dit barns side, oplever de en tryghed, som kan være med til at fortælle barnet: ”det er okay, at du falder i søvn nu”.

Undgå mobilen og computeren

Mobilen og computeren er ikke med til at fremme en ro hos børn. Det er derfor en god ide at lægge disse væk. Hvis du har større børn, kan du måske relatere til, at de kan ligge med deres telefon i flere timer, selvom de er gået i seng. Når børn er ved skærmen, føles tiden anderledes, og de lægger ikke mærke til den. De mange timer foran skærmen resulterer i mindre søvn, hvilket ikke er godt for barnet, når de skal op og i skole dagen efter. Det kan være med til at påvirke deres koncentrationsevne. Tag derfor en snak med dit barn om disse ting, så de får en forståelse af konsekvenserne ved de mange timer foran skærmen, og lav regler for brugen af mobilen og computeren.

DEL